Prima pagină > ECUMENISM > LA VIENA: “UNIRE ÎN BAZA BISERICII NEDESPĂRŢITE DIN PRIMUL MILENIU” ?!

LA VIENA: “UNIRE ÎN BAZA BISERICII NEDESPĂRŢITE DIN PRIMUL MILENIU” ?!

Ioannis Tatsis, teolog:

“UNIRE ÎN BAZA BISERICII NEDESPĂRŢITE DIN PRIMUL MILENIU”

Sursa: Orthodoxos Typos, 10.09.2010

Reprezentanţii oficiali ai Bisericii Ortodoxe la Dialogul Teologic cu catolicii urmăresc, conform propriilor declaraţii, o unire cu catolicii care se va sprijini pe tradiţia comună a Bisericii Nedespărţite dinainte de epoca schismei din 1054. Această perspectivă a reconfirmat-o Patriarhul Ecumenic Bartolomeu la sărbătoarea Sfintei Chiriachi, vorbind în biserica cu acelaşi nume din Kontoskali, unde printre altele a spus: „Noi, ortodocşii, credem că pe terenul Bisericii Nedespărţite a primului mileniu putem într-un mod sigur să ne reîntâlnim şi să ne unim (a se înţelege cu romano-catolicii)”.
Cu toate acestea, un dialog cu catolicii care se sprijină doar pe teologia Părinţilor dinainte de schismă desconsideră teologia ortodoxă patristică dezvoltată la jumătatea mileniului al doilea.
Insistenţa catolicilor în kakodoxie (rea-credinţă, erezie) şi deplina lor despărţire de Biserică prin schisma de la 1054 i-a condus pe Sfinţii Părinţi la scrierea şi rostirea unor cuvinte de combatere a kakodoxiei papistaşe. Un exemplu caracteristic sunt cuvintele „Despre purcederea Sfântului Duh” şi celelalte cuvinte împotriva latinilor ale Sfântului Grigore Palama, prin care s-a formulat lămurit învăţătura ortodoxă despre purcederea Sfântului Duh şi teologia energiilor necreate ale lui Dumnezeu. Prin cuvintele Sfinţilor Părinţi împotriva catolicilor, care s-au scris după schismă, s-au descoperit în toată dimensiunea lor rătăciri ca „Filioque”, harul creat, primatul papal şi infailibilitatea şi atâtea alte kakodoxii.
Membri ortodocşi ai Comisiei Mixte de Dialog nu pot să meargă la dialog cu catolicii, marginalizând tradiţia şi ampla învăţătură a Sfinţilor Părinţi despre catolici care a luat naştere după primul mileniu. Adică, atunci când va ajunge spre dezbatere chestiunea „Filioque” – care în mod normal ar fi trebuit să fie prima din temele dialogului – reprezentanţii ortodocşi nu o vor dezbate în baza teologiei Sfântului Grigorie Palama sau a Sfântului Marcu Evghenicul, ci se vor sprijini doar pe teologia Părinţilor „Bisericii nedespărţite din primul mileniu”? Poate exista o unitate întru adevăr cu catolicii fără acceptarea din partea lor a teologiei marilor Părinţi ortodocşi ai epocii de după schismă?
Întoarcerea catolicilor la Biserica cea Una, Sfântă, Ortodoxă nu se realizează prin căutarea „drumului comun din primului mileniu”, ci prin pocăinţa papistaşilor şi prin primirea din partea lor a întregii Teologii Ortodoxe şi a întregii vieţi bimilenare a Bisericii.

(traducere: Frăţia Ortodoxă Misionară „Sfinţii Trei Noi Ierarhi”)

Categorii:ECUMENISM