Prima pagină > ORTODOXIE > Sinodul Mitropoliei Banatului face “definitiva si irevocabila” depunerea din treapta preotiei in cazul pr. Daniel Crecan, dar PS Lucian afirma ca preotul… poate fi totusi reabilitat daca dovedeste pocainta

Sinodul Mitropoliei Banatului face “definitiva si irevocabila” depunerea din treapta preotiei in cazul pr. Daniel Crecan, dar PS Lucian afirma ca preotul… poate fi totusi reabilitat daca dovedeste pocainta

Sursa: http://www.razbointrucuvant.ro

Episcopia Caransebesului: Sentinţă definitivă şi irevocabilă în cazul Preotului Daniel Crecan de la Parohia Bocşa Montană

 

Joi, 18 noiembrie a.c., la reşedinţa mitropolitană din Timişoara, Sinodul Mitropolitan al Mitropoliei Banatului a respins recursul înaintat de preotul Daniel Crecan împotriva deciziei de depunere din treapta preoţiei nr. 1682/25.10.2010, emisă de Preasfinţitul Părinte Lucian, Episcopul Caransebeşului urmare hotărârii Consistoriului eparhial al Episcopiei Caransebeşului.

Întrunit în şedinţă de judecată, Consistoriul eparhial al Episcopiei Caransebeşului a hotărât, la data de 19 octombrie a.c., că preotul Daniel Crecan se face vinovat de concelebrare liturgică cu un cleric aparţinând altui cult, în baza probelor administrate.

Fapta s-a petrecut în data de 23 mai 2010, în Duminica Rusaliilor, când biserica păstorită de preotul Daniel Crecan îşi serba hramul şi a ajuns în atenţia Oficiului canonic-juridic al Episcopiei Caransebeşului la sfârşitul lunii septembrie, fiind sesizată de Cancelaria Sfântului Sinod.

Hotărârea dată de Consistoriul eparhial, după două şedinţe de judecată, a fost aprobată de chiriarhul locului, în conformitate cu legiuirile bisericeşti şi prin urmare, a fost emisă decizia pedepsirii disciplinare cu

depunerea sau pierderea dreptului pentru totdeauna de a săvârşi vreo lucrare sacră, fără pierderea calităţii de preot, cu putinţa de a fi întrebuinţat în administraţia bisericească”, la care se adaugă „interdicţia de a purta, pentru totdeauna şi în orice împrejurare, reverenda preoţească, veşmintele liturgice, precum şi orice alt însemn clerical, începând cu data de 1 noiembrie 2010”.

Întrunit în şedinţă în luna iulie a anului 2008, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât, în baza Sfintelor Canoane, că

nu este îngăduit niciunui cleric ortodox să concelebreze Sfintele Taine şi Ierurgii cu slujitori ai altor culte. Cei ce nu se supun acestei hotărâri pierd comuniunea cu Biserica Ortodoxă, şi în consecinţă, vor suporta sancţiuni canonice corespunzătoare stării pe care o ocupă în Biserică: depunerea din treaptă sau caterisirea, în cazul clericilor, şi oprirea de la împărtăşanie a credincioşilor mireni.

Învăţătura de credinţă a Bisericii Ortodoxe îşi are exigenţele ei bine definite şi conturate în două milenii de experienţă şi gândire duhovnicească. Acestea constituie corpusul dogmatic al Ortodoxiei soborniceşti şi apostolice peste care nu se poate trece fără a pierde identitatea creştină ortodoxă. Un preot sau un mirean care încalcă aceste rânduieli se exclude singur din comuniunea Bisericii. În cazul de faţă, Consistoriul Episcopiei Caransebeşului a luat act de încălcarea deliberată a învăţăturii de credinţă ortodoxă şi a aplicat hotărârea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, luată în duhul canoanelor Ortodoxiei.

Hotărârea de astăzi a Sinodului Mitropoliei Banatului, de respingere a recursului preotului Daniel Crecan împotriva deciziei episcopului Caransebeşului respectă aşadar hotărârile Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române, precum şi Sfintele Canoane şi legiuiri bisericeşti.

(…) Preasfinţitul Lucian, Episcopul Caransebeşului, s-a referit în mod deosebit la punctele de pe ordinea de zi propuse pentru şedinţa de astăzi, arătând că “în şedinţa Sinodului mitropolitan s-a aprobat ridicarea la rang de mănăstire a Schitului Gornea cu hramul “Intrarea în biserică a Maicii Domnului”, cu o vechime de 10 ani, unde cu puţin timp în urmă s-a târnosit biserica mare a acestui aşezământ monahal”. Totodată, Preasfinţia Sa a precizat că a fost discutată şi o problemă de ordin disciplinar din cadrul Eparhiei Caransebeşului, a cărei hotărâre luată de Consistoriul eparhial a fost menţinută în continuare, cu menţiunea că preotul în cauză poate fi reabilitat dacă va dovedi pocăinţă şi ascultare.


Comentariu Razboi intru Cuvant:

Sa recapitulam, asadar, faptele:

1. De praznicul Pogorarii Duhului Sfant, anul acesta, preotul Daniel Crecan de la Bocsa Montana, savarseste Liturghia si se impartaseste impreuna cu un cleric romano-catolic si la final impartaseste toti participantii, printre care se numarau alti credinciosi romano-catolici si excomunicata “propovaduitoare” a newage-ului, faimoasa Vassula Ryden, care a constituit, de altfel, si pretextul acestui “eveniment”.

2. Cazul apare pe internet.

3. Cancelaria Sf. Sinod sesiseaza cazul Episcopiei Caransesbesului.

4. Episcopia Caransebesului decide depunerea din treapta preotiei a lui Daniel Crecan, aplicand canoanele ortodoxe, precum si decizia din 2008 a Sf. Sinod privind astfel de cazuri de con-slujire.

5. Parohienii lui Daniel Crecan se revolta, nu primesc preotii trimisi de Episcopia Caransebesului pentru a savarsi Liturghia la Bocsa Montana si contesta vehement decizia. Preotul Daniel Crecan anunta, la randu-i, ca face recurs la Sinodul Mitropoliei Banatului, condus de mitropolitul Nicolae Corneanu, adica exact cel care, in 2008, a stat la originea celui mai mare scandal din BOR, din pricina “impartasirii” sale la greco-catolici, eveniment care a generat, de altfel, decizia Sf. Sinod invocata in comunicatul de mai sus.

6. Sinodul Mitropolitan al Banatului decide ca recursul formulat de pr. Daniel Crecan este nefundamenat si confirma, astfel, depunerea din treapta pronuntata de Episcopul Lucian Mic.

Ironia face ca cel care si-a batut in cel mai inalt grad joc de canoane – mitropolitul Nicolae Corneanu, care a declarat ca NU se pocaieste pentru “impartasirea” la greco-catolici – sa fie cel care pecetluieste decizia de depunere din treapta a pr. Daniel Crecan. Sa-si fi schimbat oare mitropolitul opiniile? Dar oare a avut vreodata mitropolitul Corneanu opinii proprii, altele decat cele ordonate de la superiori (din diferite organisme…)? Foarte probabil ca daca ar fi fost lasat dupa voia lui, mitropolitul cu greu ar fi permis o astfel de decizie in ograda sa. Tocmai el, cel mai “tolerant” si mai “iubitor” [de catolici] dintre toti ierarhii… Dupa cum arata faptele insiruite mai sus, sesizarea a venit din partea Cancelariei Sf. Sinod, adica din partea Patriarhului. Tot din aceasta zona se poate presupune ca a venit si sugestia “potrivita” pentru IPS Nicolae Corneanu, din interese legate, mai degraba de imagine sau din considerente de strategie, desigur.

Ce se poate adauga la aceste fapte, in afara “suprizei” (atenuate totusi de declaratia PS Lucian din “Lumina” care sugereaza – poate pentru a mai potoli spiritele infierbantate din eparhia sa? – ca… irevocabilul nu este chiar atat de irevocabil)?

Ca mai exista si vesti bune (in sens de reactie normala, ortodoxa, a Bisericii). Ca iata, nu e in zadar sa cautam, in duh de pace, sa marturisim, cat putem, ortodoxia. Ca nu e in zadar sa ne exprimam, ca oameni liberi (dar si normali si echilibrati), in problemele care afecteaza Biserica noastra. Ca totul conteaza. Si ca, desi uneori nu vedem nimic bun, mai tarziu acest “bun” poate iesi totusi la suprafata, cand ne asteptam mai putin. Cine, oare, isi inchipuia in 2008 ca decizia va fi mai mult decat o simpla bucata de hartie? Si ca decizia se va aplica chiar in ograda “iertatului”? Ca, oricat de banal ar suna, realitatea e mai complexa decat credem si decat suntem obisnuiti sa gandim, tezist si propagandistic? Iata ca, in ciuda masonilor si apostatilor invederati, avem o Biserica ce judeca, macar de dragul imaginii sau al “politicii”, macar uneori – sau rareori – si dupa canoanele menite sa apere dreapta credinta. Iar acea decizie din 2008 nu e chiar intrutotul  o vorba in vant, macar pentrru unele cazuri mai flagrante, care ajung publice. Asteptam o decizie similara si in cazul preotilor care au sfintit Aghiazma Mare impreuna cu greco-catolicii, la Siret (jud. Suceava).

Categorii:ORTODOXIE
  1. Niciun comentariu până acum.
  1. No trackbacks yet.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat: